Rompetrol
Presa
Paris Motor Show 2016

Paris Motor Show a fost evenimentul cel mai important al anului pentru pasionaţii de automobile. Anul acesta Mondial de l’Automobile - alături de prezentarea conceptcarurilor şi lansarea noilor automobile - a găzduit o expoziţie tematică ce a avut în prim plan automobilul ca vedetă de cinema.

Automobilul, vedetă de cinema!

Mondial de l’Automobile, derulat la fiecare doi ani în pravilioanele centrului expoziţional de la Porte de Versailles, este cel mai mare show auto, fapt demonstrat de cei peste 1,2 milioane de vizitatori din 2014. Expoziţia a fost de fapt primul „motor show” al lumii, prima ediţie fiind organizată în 1898 de către unul dintre pionierii acestei industrii, Jules Albert de Dion. Denumită iniţial „International Exhibition of Automobile, Cycling and Sports” din 1901 expoziţia a avut reşedinţa la Grand Palais şi a fost cunoscută pentru următorii 80 de ani drept „Salon de l’Automobile”. În anii 1930, datorită marii crize expoziţia a plătit preţul, numărul expozanţilor scăzând, show-ul fiind oprit pe parcursul războiului şi reluat în 1946 când a fost expus şi primul prototip al unui automobil electric. Din 1954, în boom-ul economic care a urmat după război expoziţia atingea peste un milion de vizitatori, iar din 1962 s-a mutat la Porte de Versailles, în al 15-lea Arondisment al Parisului. Derulată anual până în 1876, evenimentul a devenit bienal, din 1988 schimbându-şi numele în Mondial de l’Automobile. Odată cu intrarea în secolul 21, tematica expoziţiei s-a reorientat către atributele moderne ale automobilului: siguranţa, sursele alternative de energie, preocuparea pentru mediu, anul acesta fiind lansate aici numai puţin de 24 de de vehicule electrice, inclusiv Opel Ampera-e. 

Anul acesta Paris Motor Show, împreună cu Federaţia Franceză a Vehiculelor Istorice, a pus în scenă un altfel de show, readucând sub lumina reflectoarelor automobile vedetă în marile producţii cinematografice. Într-un decor de cinema, şi inclusiv cu posibilitatea pentru public de a revedea celebrele producţii, cinefilii au putut admira pe „viu” unele dintre cele mai simbolice automobile văzute pe marile ecrane precum Aston Martin-ul agentului 007, Bullit Mustang Mach1, sau Christine a lui Steven King.

 

Desigur, dintre vedetele franceze nu au lipsit modelul Tati din filmul Trafic (1971) un „camping car” ticsit de gadgeturi şi echipamente inedite: scaune care ies din bara de protecţie, grila radiatorului care poate deveni grătar pentru barbeque, oglindă retrovizoare cu aparat de ras electric, centuri de siguranţă sub forma unor bretele etc.. Nu au lipsit nici DeLorean-ul din Back to the future, KITT din Knight Rider, The General Lee (Duke of Hazards), Herbie (The Love Bug) sau chiar Ecto-1, celebrul Cadillac Fleetwood (1959) Ambulanţă tranformat în maşină de vânat fantome (Ghostbusters).

De fapt, o altă variantă de a prezenta automobilul şi de a-i face pe oameni să-l înţeleagă, pentru că automobilul este martorul întregii evoluţii industriale, poate mai mult decât oricare alt mijloc de mobilitate sau comunicare. Şi mai mult decât atât a fost, este şi va rămane un mijloc central al divertismentului pentru întreaga planetă.

 

Articol apărut în revista Rompetrol, numărul 29, noiembrie 2016