Rompetrol
Presa
Anteprenoriat sub brandul Rompetrol

Rompetrol Downstream, compania locală de distribuție a Grupului KMG International, a început încă din 2013 un amplu proces de modernizare a stațiilor, optimizare a activităților de distributie și de dezvoltare a rețelei de stații în România și în regiunea Mării Negre (Bulgaria, Moldova și Georgia).

Face parte din inițiativele de îmbunătățire a performanței fiecarei stații prin implicarea partenerului/dealer în gestionarea activității specifice, conform cunoscutului model CoDo (company owned, dealer operated). În cadrul programului intră atât stațiile proprii Rompetrol, modernizate de către companie conform noului concept de distribuție lansat în 2013, precum și noile stații construite. Până în prezent sunt încheiate 116 parteneriate, din care 77 de stații sunt preluate de foști angajați Rompetrol. Achim Victor Răzvan a fost angajat al companiei timp de nouă ani. A început activitatea în Rompetrol în anul 2006, ca lucrător comercial, ulterior ocupând mai multe funcții în companie, de la manager de stație până la coordonator zonal șI project manager pe segmentul de baze interne (rezervoare de 9 și 20 metri cubi amplasate în incinta companiilor care dețin flote auto). Începând cu luna noiembrie 2015 a devenit antreprenor prin preluarea în administrație a două stații de distribuție carburanți Rompetrol, din Mogoșoaia și Ploiești.
 
De ce ai ales să devii dealer Rompetrol? Care sunt avantajele acestui parteneriat?
 
În primul rând, pentru că întotdeauna mi-a plăcut lucrul în echipă, rezultatele lucrului în echipă, mai exact. La Rompetrol am găsit această oportunitate, odată cu preluarea stației, angajații, foștii mei colegi, au devenit echipa mea.
 
În al doilea rând, a contat foarte mult experiența dobîndită în cei nouă ani în cadrul companiei șI ideile bune puse în practică în această perioadă. Sunt multe avantaje în cadrul acestui parteneriat, însă principalul este acela că dealerul Rompetrol preia o afacere la cheie, o afacere de succes prin vizibilitatea mărcii Rompetrol. Pentru preluarea afacerii este necesară depunerea unei garanții care este returnată la terminarea perioadei contractuale, ceea ce este încurajator pentru antreprenorii care nu dispun de suficiente surse de finanțare să înceapă o afacere.
 
Chiar și după preluarea managementului de către partener, Rompetrol continuă să investească în imaginea stațiilor, derulează campanii de marketing, stabilește standardele la care este operată toată rețeaua, oferă consiliere în strategia de vânzari la nivel local precum și trainingul angajaților din stații și al dealerilor.
 
Cum a fost trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor?
 
La început a fost mai greu, pentru că această trecere de la statutul de angajat la cel de antreprenor are loc în același timp cu dezvoltarea activității stației, respectiv creșterea vânzarilor și reducerea costurilor. În momentul în care planifici eficient activitățile generale din cadrul stației, iar responsabilitățile se împart într-un mod inteligent în cadrul echipei, încep să apară rezultatele care îți “hrănesc” ambiția de a depăși orice prag pe care îl considerai greu de atins până în acel moment. 
 
Care au fost principalele provocari și responsabilități?
 
Principala provocare este să ai permanent o bună înțelegere și colaborare cu angajații sau colegii. Este foarte important să îi cunoști pe fiecare în parte, să știi să aloci corect și eficient sarcinile și în același timp să fii deschis în rezolvarea diverselor situații. Un astfel de context este benefic tuturor și contribuie foarte mult la menținerea motivației pe termen lung.
Cea mai mare responsabilitate este să asigur împreună cu echipa un management eficient al tuturor activităților, incluzând optimizarea vânzărilor. Pe lângă investițiile în modernizarea stației, Rompetrol ne pune la dispoziție produsele din magazin și carburanții de calitate produși în cadrul rafinăriei Petromidia.
 
Din perspectiva fostului angajat, cum este să gestionezi o echipă de oameni? Câți angajațI lucrează în stație? Cum îți motivezi echipa pentru atingerea obiectivelor propuse?
 
În modul meu de lucru nu s-a schimbat nimic. Cât timp am lucrat în Rompetrol, am considerat întotdeauna că gestionez propria mea afacere, chiar dacă eram angajat, nu angajator. Bineînțeles că acum sunt mai multe sarcini administrative legate de personal, dar poți găsi soluții să delegi aceste sarcini și să salvezi mult timp. Am 34 de angajați și primul lucru pe care l-am spus ambelor echipe, imediat după preluarea stațiilor a fost un fel de motto al activității noastre: “Creștem împreună!”
Atâta timp cât ne cunoaștem fiecare responsabilitățile, punctele forte și înțelegem bine obiectivele, este imposibil să nu ai rezultate. Bineînțeles, sunt diverse metode de motivare de la concursuri interne, până la competiții între stații, toate aceste initiațive fiind stabilite împreună, contribuind la o mai mare responsabilizare și implicare a lor în activitatea generală a stației.
 
Ce te motivează și te determină să dezvolți afacerea proprie?
 
Mă motivează rezultatele pe care le-am obținut cu aceiași colegi pe care i-am preluat. M-am gândit de la început să construiesc o afacere solidă, sănătoasă și din acest motiv principala mea preocupare au fost oamenii. Dacă reușești să-i faci să își dorească mai mult, cu siguranță business-ul se va dezvolta. Dacă plecăm la drum așa cum fac mulți anteprenori nou intrați în această branșă și anume să fiu interesat doar de profit, poate aș fi câștigat mai mulți bani, însă pe termen scurt. Strategia pe care mi-am dorit să o aplic a fost adaptată la perioada contractuală de 5 ani. În primul an mi-am propus să calibrăm toate procesele și respectiv să stabilim cadrul clar de funcționare, iar în următorii 4 ani, să menținem și să îmbunătățim procesele. Face parte din inițiativele de îmbunătățire a performanței fiecarei stații prin implicarea partenerului/dealer în gestionarea activității specifice, conform cunoscutului model CoDo (company owned, dealer operated). În cadrul programului intră atât stațiile proprii Rompetrol, modernizate de către companie conform noului concept de distribuție lansat în 2013, precum și noile stații construite. Până în prezent sunt încheiate 116 parteneriate, din care 77 de stații sunt preluate de foști angajați Rompetrol. 
 
 
 
Articol apărut în revista Rompetrol, numărul 30, decembrie 2016 - ianuarie 2017