Rompetrol
Presa
Test Drive: Suzuki Swift . Fitness pentru Swift

Suzuki a ales Monte Carlo drept locaţie de lansare pentru noua sa generaţie Swift. Cu un nume cunoscut pe toate meridianele globului compacta japoneză încearcă să le dea europenilor o lecţie de stil şi sportivitate în propiul fief, locul cel mai încărcat de istorie auto al bătrânului continent.

Swift a fost deja comercializat în peste 5,3 milioane de unităţi, dar noua generaţie, deşi beneficiază de acelaşi ADN se anunţă revoluţionară, din mai multe puncte de vedere. Noul Swift are o greutate de numai 840 kg, vine cu o nouă platformă tehnică şi cu noi motoare. Din punctul de vedere al siguranţei, acesta este primul model Suzuki care utilizează atât o cameră video monoculară cât şi de un senzor laser. Această combinaţie ajută la adoptarea noilor funcţii autonomous driving precum frânarea automată în caz de urgenţă, avertizarea la depăşirea liniilor de demarcaţie şi asistenţă pentru faza lungă. De asemenea, pentru funcţia cruise-control utilizează un sistem radar.

„Pirederea” de greutate se datorează şi scurtării cu aproape 10mm faţă de modelul precedent, în timp ce ampatamentul a crecut cu 20 mm. A rezultat mai mult spaţiu interior, precum şi un portbagaj cu 54 litri mai încăpător decât înainte.

Astfel, după ce a devenit mai uşor şi mai compact noul Swift a câştigat mult la capitolul spaţiu interior şi confort. Stilul inovativ se observă însă cel mai bine la exterior unde designerii au reuşit să dea maşinii un aspect mult mai muscular. Caroseria este mai scurtă, mai coborâtă şi mai lată, cu o grilă faţă mai agresivă. De altfel, fiecare detaliu şi fiecare muchie a căpătat o personalitate specială. Un artificiu de design îl reprezintă montanţii negri care fac să pară că acoperişul pluteşte. Printre noutăţi remarcăm poziţionarea mânerelor de uşi spate în montant, şi semnătura LED pentru luminile de zi şi cele din spate.

Interiorul respiră tinereţe şi sportivitate. Am remarcat noul panou de instrumente uşor supra-dimensionat, cu accente alte şi detalii cromate şi care inlcude un monitor LCD în centru. De asemenea, consola centrată este uşor întoarsă către şofer, volanul este teşit în partea inferioară, iar scaunele au fost optimizate din punctul de vedere al ergonomiei şi susţinerii laterale. Sistemul multimedia are un ecran de 7 inch şi oferă posibilitatea conectării prin Bluetooth cu smartphone, sau prin USB şi card SD. Acest sistem este compatibil cu Apple CarPlay, Android şi MirrorLink.

Sistemul automat de aer condiţionat dispune la rândul său de comenzi cu dispaly LED.

Cele mai importante noutăţi vin însă dinspre platforma tehnică, denumită „HEARTEC”. Aceasta are două calităţi fundamentale, este uşoară şi foarte rigidă. Noua platformă a fost proiectată cu scopul de a fi extrem de eficientă în caz de coliziune, fiind capapilă să disperseze mai bine energia în caz de impact. În acelaşi timp, este şi mai uşoară cu 120 kg decât la generaţia precedentă, ceea ce contribuie şi la scăderea consumului de carburant, precum şi la ţinuta de drum a maşinii.

 În mers am remarcat cât de bine şi de rapid răspunde noul Swift la comenzi. Acest lucru se datorează noului sistem de direcţie precum şi suspensiei, revizuită la nivelul prinderilor. Toate acestea conlucrează la o siguranţă mai bună în timpul condusului şi la un răspuns mai bun al maşinii. Cea mai mare diferenţă faţă de actuala generaţie am remarcat-o la intrarea în viraj, unde noul Swift intră mai rapid, precum şi la mişcarea volanului care a devenit foarte lină şi liniară.

În privinţa propulsiei noul Swift face un pas înainte faţă de concurenţă şi renunţă complet la motoarele diesel. Pentru început maşina este oferită cu două motoare pe benzină 1.0 Boosterjet cu injecţie directă şi supraalimentare de 110 CP şi 1,2 Dualjet d e90 CP. Pentru ambele motoare este oferit şi sistemul de propulsie mild-hibrid SHVS ca opţiune. Tracţiunea intergală (4WD) este oferită doar împreună cu motorul de 1.2 litri, iar pentru transmisie există trei posibilităţi. O cutie manuală cu cinci trepte (pentru motor 1.0), una automată tip CVT şi una automată cu şase trepte.

 Sistemul hibrid SHVS este optimizat pentru maşinile compacte. Acesta încorporează un motor ISG (StarterGenerator Intergat) care acţionează atât ca generator, cât şi ca propulsor electric, şi o baterie de 12v litiu-ion. În situaţiile în care este nevoie de un consum ridicat de combustibil, precum la plecare în rampă sau accelerări, SHVS ajută prin asistenţa oferită de motorul electric, utilizând energia generată sistemul de regenerare a energiei la frânare. În plus, pentru că utilizează curea în locul unui starter convenţional, repornirea motorului se face extrem de silenţios. De asemenea, bateria litiu-ion are o durată de viaţă extinsă şi o mare eficienţă la regenerare. Acesta furnizează de asemenea curent componentelor electrice precum cele ale motorului, instrumentelor de bord sau sistemului audio.

Noul Swift este în acest moment cel mai evoluat automobil compact de pe piaţă. Sistemul mild-hibrid pare să fie opţiunea cea mai bună pentru compensarea absenţei motoarelor diesel care vor dispărea încet de pe piaţă. Maşina a câştigat în supleţe, siguranţă şi prezenţă şi dispune de un interior foarte ergonomic şi modern echipat. Toate acestea sunt dublate de o călătorie confortabilă şi silenţioasă şi o bună manevrabilitate în spaţii înguste.

 

Text: Adrian Drăgan (MotorClasicMagazin)